KIS Ústecký kraj
Projekt Krajského informačního střediska pro rozvoj zemědělství a venkova Ústeckého kraje vznikl za podpory Ministerstva zemědělství

Podestýlka, výběh, to je jiný příběh

10/06/09

Zdroj: Tisková zpráva hnutí duha

Nová kampaň Hnutí Duha která informuje veřejnost o negativních aspektech konvenčních velkochovů hospodářských zvířat a o výhodách chovů ekologických. Kampaň má zároveň za cíl změnit dotační politiku ministerstva zemědělství v rámci Programu rozvoje venkova tak, aby ekologické chovy opravdu podporovala.  

//<![CDATA[
var m3_u = (location.protocol=='https:'?'https://bio-info.cz/openx/www/delivery/ajs.php':'http://bio-info.cz/openx/www/delivery/ajs.php');
var m3_r = Math.floor(Math.random()*99999999999);
if (!document.MAX_used) document.MAX_used = ',';
document.write ("“);
//]]>

 

 

Z médií každou chvíli slyšíme o tom, jak se rozvíjí ekologické zemědělství, kolik každoročně přibývá certifikovaných ekofarem. V málokteré zprávě se však objeví fakt, že přes 80 % ekologicky obhospodařované půdy tvoří louky a pastviny a pouhých 10 % je orná půda. To je důvod, proč většina biopotravin na českém trhu pochází z dovozu. A české biokuře nebo biovejce? O tom si může většina z nás nechat jen zdát. Není divu. Současný dotační systém ekochovatele jednoduše nemotivuje.

Ekologický chov drůbeže je příliš nákladný – drtivá většina českých slepic proto tráví život v podmínkách konvenčních velkochovů. Hnutí DUHA proto letos na jaře zahájilo novou kampaň, která chce situaci zásadně změnit. Jejím cílem je změna dotační politiky v rámci „Programu rozvoje venkova" tak, aby nepodporovala velkochovy, ale naopak usnadňovala přechod na ekologické hospodaření.

Kampaň má ovšem také informativní charakter. Je navržena tak, aby postupně poukazovala na různé dopady průmyslových velkochovů: špatné zacházení se zvířaty, místní znečištění, závislost na dálkovém dovozu krmiv aj. Hnutí DUHA pro svou kampaň zvolilo jinou strategii než ostatní organizace, které se tomuto tématu věnují: kampaň nemá vyvolávat hrůzu a odpor, ale s nadsázkou informovat o negativech velkodrůbežáren a nabízet jako řešení chovy ekologické.  

Kampaň odstartovala 18. března v Praze na Václavském náměstí akcí nazvanou „Slepičí dialog". Bioslepice a slepice z velkodrůbežárny (v podání herců pražského divadla Esence) si na Václavském náměstí povídaly o tom, jak jde život. Slepice z velkodrůbežárny nevěřila vlastním uším. Nechápala, že existuje něco jako podestýlka a výběh. V dubnu kampaň pokračovala v ulicích několika velkých měst rozdáváním netradičních velikonočních kraslic. Šlo o čokoládová vajíčka ve „vězeňském mundúru" jako symbol chovu slepic v bateriových klecích (klece v několika řadách na sobě). S vajíčkem dostal každý také leták s informacemi o možných alternativách (ekologický chov, chov na podestýlce).

V květnu přišla mediální smršť. Hnutí DUHA vydalo „Drůbeží plátek", první noviny psané z pohledu slepic! Rubriky jako „Dotační úlet" (o financování velkochovů ze státních peněz), „Slepičí linka důvěry" (která hned po spuštění kolabuje pod náporem telefonátů), „Tajemství růstového elixíru" a další upozorňují čtenáře na všechny důležité souvislosti odlehčenou, vtipnou formou. Slepičí linka důvěry se dočkala také zvukového zpracování – v rádiích v současné době běží půlminutový záznam zoufalého telefonátu obyvatelky jedné z českých velkodrůbežáren. Tady ovšem všechna legrace končí. Přichází na řadu Studie dopadů českých velkochovů za hranicemi, která poukazuje na spotřebu dovážených krmiv a na dopady pěstování sóji v Jižní Americe.

Hnutí DUHA dále zveřejní analýzu projektů, které získaly peníze z Programu rozvoje venkova, ale především bude jednat s ministerstvem zemědělství o lepších podmínkách pro ekologické chovy.
Více o kampani na stránkách Hnutí Duha.

Zdroj: Tisková zpráva Hnutí Duha