Růst trhu s biopotravinami se zpomalil
Zdroj: www.agroweb.cz
Růst trhu s biopotravinami, který v České republice trvá již několik let, se v loňském roce zpomalil. Zatímco v roce 2007 tuzemská spotřeba biopotravin meziročně stoupla o sedmdesát procent, v loňském roce jen o čtyřicet procent s tím, že čeští spotřebitelé za ně vloni vydali 1,8 miliardy korun. Letos se očekává růst trhu mezi 30 a 40 procenty. Uvedl to na konferenci Bio Summit Tom Václavík z agentury Green marketing. Pokles spotřeby biopotravin zdůvodnil především dopady světové hospodářské krize.
Podle Václavíka se v době krize změnila spotřebitelská nálada, náhodní nakupující biopotravin od té doby volí raději nebio. Nižší spotřeba je také podle něj dána vyšší cenou biopotravin ve srovnání s běžnými potravinami. Cenový rozdíl mezi cenou srovnatelných bio a tradičně vyráběných potravin je asi 110 procent, jak vyplývá z průzkumu agentury Pro-Bio liga v říjnu loňského roku.
V loňském roce utratil průměrně český spotřebitel za biopotraviny 176 korun, informoval Václavík. Na celkové spotřebě potravin se biopotraviny podílely podle něj 0,75 procenta, meziročně o třetinu více. Poukáza na to, že mezi biopotravinami stále převažují dovážené, přestože jejich podíl meziročně klesl o pět procentních bodů na 57 procent. Podle Václavíka ale řada v České republice vyráběných biopotravin obsahuje dovážené suroviny nebo se v tuzemsku pouze přebalují. Podíl čistě českých biopotravin zůstává výrazně pod polovičním podílem, upřesnil.
Trendem je pro Čechy nakupovat biopotraviny v hypermarketech a supermarketech, kde je nakupovalo 72 procent lidí, což je téměř o pět procent více než o rok dříve. Maloobchodní řetězce zavádějí vlastní bioznačky a dávají biopotravinám stále větší prostor, řekl Václavík.
Zařazeno v Ekologické zemědělství, Potravinová soběstačnost