KIS Ústecký kraj
Projekt Krajského informačního střediska pro rozvoj zemědělství a venkova Ústeckého kraje vznikl za podpory Ministerstva zemědělství

Biopotraviny kupuje pětina lidí

16/03/09

Biopotraviny pravidelně nakupuje zatím jen malá část Čechů. Poptávka po biopotravinách sice v posledních letech v České republice roste, v průzkumu společnosti GfK ale pravidelný nákup biopotravin uvedla jen dvě procenta dotázaných lidí. Čas od času je nakoupí přibližně pětina lidí.

 

GfK v závěru loňského roku oslovila 1000 lidí. "Pravidelný nebo občasný nákup ve větší míře uváděly ženy, zatímco muži častěji volili odpověď typu slyšel jsem o nich, ale zatím jsem je nekoupil," uvedla GfK v tiskové zprávě. Většina českých spotřebitelů podle průzkumu stále nemá jasnou představu o produktech ekologického zemědělství. Zhruba 80 procent dotázaných si totiž nedokázalo vybavit žádnou konkrétní značku bioproduktů a další více než desetina respondentů pod tento pojem zahrnula značky, které standardy ekologického zemědělství nenaplňují. O biopotravinách nikdy neslyšela více než třetina respondentů. Více než třetina obyvatel si také myslí, že biopotraviny jsou drahé, a téměř desetina osob v průzkumu uvedla, že v případě biopotravin jde o podvod. "Čtvrtina obyvatel je přesvědčena, že jsou bioprodukty zdravější. Dotázaní je podle svých slov nejčastěji preferují v kategorii mléčných výrobků. Naopak v případě cukrovinek, těstovin, pečiva, čokolády, kávy a čaje dávají přednost tradičním výrobkům," uvedla GfK.
Bez rozdílu věku, pohlaví a bydliště pak za nákupem biopotravin respondenti nejčastěji míří do supermarketu nebo hypermarketu, menším prodejnám se naopak spíš vyhýbají. "S výjimkou Olomouckého kraje, kde si mléčné výrobky, čokoládu, cukrovinky, pečivo a těstoviny respondenti naopak raději koupí ve specializované prodejně," stojí ve zprávě GfK. V roce 2007 Češi spotřebovali biopotraviny celkem za 1,29 miliardy korun. Průměrně předloni každý Čech utratil za biopotraviny 126 korun. Obrat trhu s biopotravinami by se podle údajů z ročenky agentury Green marketing měl do roku 2010 zvýšit pětinásobně na 6,5 miliardy korun. Spotřeba biopotravin v Česku by tak měla růst o 70 procent ročně.
V oblibě mají Češi zejména mléčné biovýrobky, které podle průzkumu společnosti Nielsen vkládá do nákupních košíků 68 procent z těch spotřebitelů, kteří tyto produkty nakupují. Následuje ovoce a zelenina (23 procent), ovocné nápoje a džusy (22 procent), maso (18 procent), drůbež a vejce (13 procent), dětské jídlo (osm procent) a na posledním místě je z hlediska obliby biočaj a biokáva (sedm procent).
Zhruba 60 procent biopotravin prodávaných na českém trhu ale stále pochází z dovozu. Obchodníci vysoký podíl zahraničních biopotravin zdůvodňují tím, že tuzemští ekologičtí zemědělci i zpracovatelé zatím nemají kapacity na jejich dostatečnou produkci, která by pokryla poptávku. Situace se ale zlepšuje. Počet ekologických zemědělců loni v Česku stoupl o téměř polovinu na 1946 farem a počet registrovaných výrobců biopotravin se zvýšil o 169 na 422.