KIS Ústecký kraj
Projekt Krajského informačního střediska pro rozvoj zemědělství a venkova Ústeckého kraje vznikl za podpory MZe ČR

Začíná jogurtová bitva. Mléčný gigant M?ller chce převálcovat konkurenci

02/04/08

Poměrně ustálený trh mléčných výrobků a jogurtů v Česku čeká bouřlivá změna. Světový gigant – německá firma Müller – chce totiž rázně zatočit s tuzemskou konkurencí.

l version=“1.0″ encoding=“WINDOWS-1250″ noxml=“html

Jogurty přitom rozhodně nejsou malý byznys. Podle průzkumu společnosti GFK za ně Češi ročně utratí až 4,5 miliardy korun.

"V zemích, kde máme zastoupení, jsme zvyklí být lídrem trhu. V Německu a Británii jsme jednička," říká šéf tuzemské společnosti Müller Václav Najman s tím, že Česko je první zemí ve východní Evropě, kam firma zamířila s vlastní pobočkou.

Bývalý marketingový manažer žvýkačkové firmy Wrigley Najman má jasný cíl. Do dvou let má v plánu minimálně zdvojnásobit prodeje jogurtů Müller.

    Čtěte také: A proč vlastně chtít české jogurty

Společnost, která sem své výrobky dosud pouze dovážela přes distributory, má nyní na trhu dvouprocentní podíl. Ale to se podle Najmana musí v nejbližších letech změnit.

Dominantní pozici v Česku dnes drží jogurty firmy Danone, následují jogurty z Olmy, Valašského Meziříčí a Kunína.

Konkurence bere ambice Müllera hodně vážně. "Pokud se rozhodnou, že v jogurtech budou v Česku jedničkou, tak to nejspíš dokážou. Nemusí se nám to líbit, ale je to silná skupina," říká Milan Teplý, šéf největších tuzemských mlékáren Madeta.

Upozorňuje na to, že už dnes je Müller v Česku lídrem na trhu s trvanlivým mlékem, které vyrábí v pražském Pragolaktosu.

"Nepadáme ale před Müllerem na zadek – například v sýrech se porazit nedáme," dodává Teplý.

Také trh mléčných výrobků stále roste. Loni za ně Češi utratili 25,5 miliardy korun, což je podle průzkumu GFK Consumer Scan o třináct procent více než v roce 2006.

Odborník na maloobchodní trh Zdeněk Skála věří, že Müller má šanci s konkurencí zatočit. "Trh jogurtů je tu sice ustálený, ale vše je jen otázkou investic. Je nutné zaplatit za reklamu, rozvoj místní sítě obchodního zastoupení, ale i za kondice řetězcům," dodává Skála. Prostředky na investice Müller zřejmě má a v Česku chce být konečně vidět. Tento týden startuje v televizi jeho nová reklamní kampaň, kterou připravila agentura Mark BBDO.

Společnosti Müller, jejíž jogurty se pohybují spíše v prémiovém sektoru, může navíc nahrávat čas, že Čechy už při výběru potravin nezajímá jenom cena. "Stále víc roste skupina lidí, kteří chtějí utrácet za dražší jogurty," dodává Skála.

Společnost Müller už řadu let vykupuje mléko především ze severních Čech a zpracovává ho i ve svých německých podnicích. Na tom se v nejbližší době nic měnit nebude. "V budoucnu ale výroba v Česku není vyloučena," dodává Najman.

Teplý již před časem v nadsázce řekl, že Čechy si nejspíš rozdělí dvě firmy – Müller ovládne sever, a Madeta se sídlem v Českých Budějovicích jih. "Müller už dnes severní Čechy ovládá," dodává nyní Teplý.

Majitel Madety oceňuje Müllera jako konkurenta, s nímž se dá solidně jednat. "Když se na něčem dohodne, tak slovo drží. To bohužel neplatí třeba o jiných německých firmách," tvrdí Teplý, jenž na jihu Čech bojuje s konkurencí z německého Chamu. Tamní mlékárna mu přebírá mléko od českých zemědělců.

Zařazeno v Aktuality, Mléko a maso