Evropská komise rozhodla o rozpočtu pro rozvoj venkova
Zdroj: ÚZPI
Evropská komise rozhodla o rozpočtu pro rozvoj venkova pro 25 členských zemí na roky 2007 až 2013. Vycházela z rozhodnutí Rady Evropy v prosinci roku 2005 o finančních perspektivách. Výši finanční částky obdrží každý členský stát na základě následujících kritérií:
· Určitý podíl je rezervován pro jednotlivé regiony na základě kritérií konvergence
· Podíl pro každou členskou zemi na základě garance EAGGF pro rozvoj venkova a Leader+
· Zvláštní podmínky a potřeby založené na objektivních kriteriích (Rada Evropy alokovala určité finanční prostředky osmi členským zemím). Toto rozhodnutí bude upraveno jakmile se Bulharsko a Rumunsko stanou členy EU. Pro tyto dvě země jsou vyčleněny další finanční prostředky.
„Teď jsme dokončili rozdělení rozpočtu. Těším se na programy rozvoje venkova členských států,“ řekla komisařka pro zemědělství a rozvoj venkova Mariann Fischer Boel a pokračovala. „Fondy pro rozvoj venkova mohou být využity ke zvýšení konkurenceschopnosti potravinářského a lesnického odvětví a jsou nezastupitelným prvkem v podpoře environmentálních projektů týkajících se rozvoje venkova. Avšak tyto finanční prostředky mohou být rovněž použity mimo tradiční zemědělství, aby pomohly vytvořit nová zaměstnání a nové pracovní příležitosti ve venkovských oblastech. Hodně mluvíme o produkci a zaměstnání – toto je konkrétní případ, kdy to EU vykonává.“
Hlavní rysy nové politiky rozvoje venkova:
· financování a programové prostředky, (EARDF)
· nový strategický přístup k rozvoji venkova s jasným zaměřením na priority EU
· zesílená kontrola, hodnocení, ohlašování a jasné členění odpovědnosti mezi členskými státy a radou
· posílení přístupu zdola. Členské státy, regiony a místní akční skupiny budou mít více prostoru pro vyladění programů podle místních potřeb.
Čtyři hlavní cíle:
Osa 1: Zlepšování konkurenceschopnosti zemědělství a lesnictví
Příklady:
· péče o lidský kapitál poskytováním školení a poradenských služeb farmářům a lesníkům
· zlepšování a vývoj infrastruktury související s vývojem a adaptací na zemědělství a lesnictví
· podpora mladým farmářům
· podpora farmářů v nových členských zemích, aby se stali konkurenceschopnými
· podpora inovací
Minimálně 10 % příspěvku musí společnost vyčerpat na osu 1. Kofinancovaná dávka EU je maximálně 50 % (75 % v konvergenčních regionech).
Osa 2:
Životní prostředí a venkov
Příklady:
· platby pro farmáře s přírodním znevýhodněním v horských oblastech
· platby NATURA 2000
· agri-environmentální rozsah
· platby na zlepšování welfare zvířat
· opatření pro udržitelné lesnictví
Minimálně 25 % příspěvku musí společnost vyčerpat na osu 2. Kofinancovaná dávka EU je maximálně 55 % (80 % v konvergenčních regionech)
Osa 3: Zlepšení kvality života a diverzifikace ekonomiky venkova
Příklady:
· diverzifikace nezemědělských aktivit
· podpora vytváření mikro podniků
· podpora turistiky
· obroda vesnic
· základní služby jako např. zařízení pro děti aby ženy mohly vstoupit na trh práce
Minimálně 10 % příspěvku musí společnost vyčerpat na osu 3. Kofinancovaná dávka EU je maximálně 50 % (75 % v konvergenčních regionech)
Osa 4: Přiblížení k Leader
Každý program musí mít prvky Leader pro implementaci strategie místního vývoje odspodu s místními akčními skupinami. Minimálně 5 % příspěvku společnosti je rezervováno pro Leader (2,5 % pro nové členské státy).
Specifikace podpory členským zemím společnosti pro rozvoj venkova 2007-2013
Pozn.: 69,75 bilionů eur (v cenách r. 2004) bylo alokováno pro rozvoj venkova na období 2007-2013 podle dohody (včetně Bulharska a Rumunska). Tabulka je pro EU-25 a zahrnuje finance převedené z přímé pomoci farmářům na rozvoj venkova pod tzv. „zklidněním“ (Modulací) a dalšími dohodnutými transfery (bavlna a tabák).
Zařazeno v Agrární komora ČR, Aktuality