Záznam z jednání v Bruselu 22.-23.11.2012
Zdroj: www.cmszp.cz
Z Á Z N A M
ze služební cesty na jednání pracovních skupin COPA-COGECA konané ve dnech 22.11. – 23.11.2012 v Bruselu ve věci Společná zemědělské politika po roce 2013
účastník cesty: Ing. Pavel Vinohradník, místopředseda ČMSZP
22.11.2012 6:20
Odlet z Prahy
9:00 – 11:00
Na dnešní den bylo kvůli rozpočtu EU od 11:00 do 14:00 svoláno mimořádné presidium Copa-Cogeca z toho důvodu byl program silně koncentrovaný.
Na počátku jednání byl vznesen dotaz byl, zda si zúčastnění myslí, že pracovní skupiny v rámci Copa-Cogeca a pracovní skupiny s Komisí jsou užitečné. Generelní odpověď byla, že ano, ala musí být jasná výměna informací mezi členy pracovních skupin + řešit problém včetně implementace řešení v jednotlivých členských státech. Účastníci pracovních skupin se musí cítit být platnými členy – pokud skupiny nebudou pracovat, pak se nemusí scházet.
Evropská komise potřebuje jasné výstupy z jednotlivých pracovních skupin to v písemné formě – to tvoří jeden z podkladů při jejím dalším rozhodování.
Bylo konstatováno, že při rozvoji venkova se hledá a musí být nalezena koordinace a synergické efekty mezi všemi fondy EU – nelze nadále mnoho aktivit financovat ze „zemědělských fondů“, když jsou obdobné aktivity financovatelné z fondů jiných – týká se to zejména aktivit municipalit a různých stupňů zpracování produktů.
Diskutovala se práce jednotlivých skupin – obecně byla diskuse zaměřena zejména na inovace a přenos informací v rámci resortu.
Diskutované otázky lze shrnout následovně:
Jaké typy podpor v rámci konkurence schopnosti evropského zemědělství fungují a proč?
Které typy podpor nefungovaly?
Kam soustředit investice, aby se zvýšila konkurenceschopnost evropského zemědělství?
Byly definovány opatření, které fungovaly dobře:
– investiční opatření – modernizace (opožděné platby však působily problémy)
– budování kapacit – především pro SME a malé farmy
– podpora marketingu
Jako zásadní se ukazuje, že stále není stanovena definice venkovského prostoru (užší či širší význam a co do něj zahrnout) ani to, co jsou tzv. veřejné statky (public goods).
Byla diskutována problematika Leaderu zásadní informace byla, že Francie je, podobně jako většina zemí, proti zvýšení podílu Leader z 5 na 10%.
Dále se diskutovala problematika PPP a biobased industry.
Komise velmi chce, aby se PPP (public-private-partnership) začalo užívat v praxi. Problémem pro zemědělství je, že projekty PPP jsou vhodné spíše na výstavbu a provoz infrastrukturálních projektů nebo na zajišťování jasně definovaných služeb.
Pro oblast biobased industry chce EK v příštím finančním období uvolnit
1 miliardu €. Obecně všichni kdo pracují v zemědělství jsou součástí biobased industry. Opět zde ovšem vyvstává otázka – co je to biobased industry? Jaké jsou její skutečné náklady a skutečné výnosy? Kupříkladu biopaliva I. generace prokázala, že se jedná o slepou a velmi drahou vývojovou cestu, budou na tom biopaliva II. generace lépe?
15:00 – 17:00
Seminář PRV
Proběhly presentace Finska, Velké Británie a Rakouska k problematice PRV.
Bylo zajímavé jak velmi se tyto země od sebe liší. Finsko a Rakousko velmi trvají na zachování plateb LFA a II. pilíře, protože jsou jejich zemědělci na nich závislí (Finsko – 100% území leží v LFA oblastech; v případě Rakouska pak cca 70%). Naopak Velké Británie čerpá zejména z pilíře I. a má spojené platby LFA a agro-envi opatření – farmář musí být v obou, aby obdržel nějakou platbu. Pro všechny 3 země jsou v rámci PRV zásadní agro-envi opatření a požadují jejich zachování.
Následovalo vystoupení zástupce EK, který informoval o aktuálním vývoji rozpočtu pro budoucí období – tj. snížení v případě SZP o 16-17% s tím, že bude jednotlivým státům umožněna větší flexibilita a camping bude pravděpodobně zrušen.
Závěry semináře, které šly i směrem k EK byly, že v rámci PRV musí být z pohledu zemědělců zachovány následující programy a opatření:
-
LFA
-
agro-envi
-
investice
Bylo konstatováno, že bohužel farmáři (dáno i stárnoucí věkovou strukturou) jsou velmi konzervativní, nechtějí měnit zažité postupy chování a je velmi složité mezi ně vnést nějaké inovace a nové postupy.
23.11. 2012 9:00 – 17:00
Celodenní jednání ve věci rozvoje venkova
Jednání se účastnila vedoucí oddělení Konzistence rozvoje venkova na DG Agri – paní Josefine LORIZ-HOFFMANN.
Probírala se práce 3 společných pracovních skupin (Copa-Cogeca a EK) – byly to skupiny:
-
konkurenceschopnost
-
životního prostředí
-
územní aspekty a rozvoj venkova
Shrnutí závěrů práce těchto skupin je následující:
-
EU se musí vyrovnat s tlaky na lokálním i globálním trhu,
-
je nutno získávat přístup na trhy, které se stávají zajímavými a hrozí, že by tam mohly exportovat země jako USA, Jižní Amerika či Austrálie a Nový Zéland,
-
klade se důraz na vzdělávání a inovace,
-
agro-envi opatření jsou z pohledu EU velmi úspěšná, je důležité v nich pokračovat a dlouhodobě je nastavit tak, aby byly jasné a atraktivní pro farmáře,
-
venkovské oblasti se musí naučit čerpat z ze všech fondů EU – jejich harmonizace může napomoci při rozvoji celých venkovských oblastí,
-
regiony společně s místními podnikateli musí hledat vzájemné synergie a vzájemně využívat peníze z EU – místní radnice mají zabezpečit nezbytnou infrastrukturu a podnikatelé pak zaměstnanost.
Následovalo vystoupení paní Josefine LORIZ-HOFFMANN (zde je potřeba říci, že velmi fundované a opravdu věci znalé), která přišla s následujícími stanovisky Komise:
-
-
-
jsou 2 důvody, proč jsou poskytovány finance do zemědělství a rozvoje venkova:
-
výroba potravin
-
aby krajina byla nadále obdělávána a nebyla opouštěna půda a tím aby nedocházelo k zániku venkovských oblastí – tak jako se to děje na jiných kontinentech
-
-
Komise se při svých návrzích musí orientovat na opatření přijatá v rámci WTO (zde se ukazuje, že Evropa byla příliš liberální)
-
jednotlivé národní státy by měly farmářům umožnit, aby mohly vystoupit v průběhu finančního období z některých agro-envi opatření – zejména pokud se změní situace na trhu potravinami a farmář se rozhodne standardně produkovat
-
Komise bude i nadále podporovat opatření na ochranu vody a šetření energiemi
-
Komise souhlasí s tím, že LEADER by se měl stát kontaktním bode/místem pro lidi v regionu, jehož prostřednictvím by měly podnikatelé i municipality čerpat finanční prostředky ze všech finančních zdrojů a nástrojů EU
-
zejména v případě investic municipalit (infrastruktura atd.) by fondy měly být kombinovány do 1 velkého projektu (klidně
i celoregionálního) – již nepostupovat cestou 1 projekt – 1 fond
-
-
K novému období pak sdělila:
-
-
-
pravděpodobně bude jednotné nařízení pro všechny fondy
-
zemědělská politika a politika rozvoje venkova jsou nejvíce rozvinuté politiky – v současné době probíhají diskuse mezi EK a národními státy v oblasti investic. Komise očekává, že národní státy přijdou v brzké době s připravenými návrhy programů
-
v případě LFA je již jasná dohoda, že budou pokračovat, je však požadována větší flexibilita při stanovování parametrů
-
municipality musí hledat jiné zdroje pro své financování – PRV není určen k jejich financování
-
převod peněz z II. do I. pilíře je možný pouze u států, které mají velmi nízké přímé platby. Naopak převod z I. do II. pilíře je velmi jednoduchý a záleží jen na národním státu
-
-
Pak vystoupil zástupce DG Regio – pan Diego Villalba de Miguel, který účastníky seznámil s následujícím:
-
pro budoucí období budou opatření vycházet ze stávajících – bude se však již sledovat konkurenceschopnost regionů a vyžadovat koordinace s jinými fondy
-
každý region bude muset mít připraven nové teritoriální nástroje:
-
integrovaný teritoriální plán investic – bude muset kombinovat fondy za účelem dosažení stanovení teritoriální strategie
-
Community – LED local development program – program, který „sesbírá“ požadavky obyvatel a podnikatelů a promítne jej do regionální/ teritoriální strategie
-
-
Všechny fondy EU budou pod společným managementem – účelem je zajistit co největší užitek z fondů EU
Doporučení jak dále v rozvoji venkova:
-
Založit operační (regionální) skupiny ve složení – farmáři, podnikatelé, municipality, popř. poradenské firmy atd.
-
Nadefinovat co se chce pro daný region a jaké jsou cíle skupiny
-
Věc prodiskutovat a následně stanovit plán s očekávanými a sdílenými rozhodnutími
-
Zabezpečit spolupráci mezi operačními skupinami => výměna informací
-
Připravit regionální plány/nástroje, které budou podkladem pro financování z fondů EU.
23.11. 2012 20:00
Odlet z Bruselu
Zaznamenal
Ing. Pavel Vinohradník
Zařazeno v Aktuality, v České republice