KIS Ústecký kraj
Projekt Krajského informačního střediska pro rozvoj zemědělství a venkova Ústeckého kraje vznikl za podpory MZe ČR

Nafta bude po letech dražší než benzin

21/03/11

Poptávka po naftě zvedla její cenu na burze o 60 dolarů nad výši benzinu. Pocítí to i pumpy v Česku.

 

Hospodářské noviny, 17.3.2011, Pohonné hmoty

 

Dva roky si užívali majitelé vozů s naftovým motorem výhodu paliva lacinějšího než benzin. Teď přichází obrat. Postupný nárůst kamionové dopravy a s tím související růst spotřeby motorové nafty zvedly na evropské burze v Rotterdamu postupně její cenu na 981 dolarů za tunu. Dosud dražší benzin zároveň zlevnil a je nyní o 60 dolarů lacinější než diesel. Rozdíl už ovlivnil velkoobchodní ceny distributorů, kteří pumpám začali tento týden prodávat naftu dráž než Natural 95.

Mezi prvními, kdo zdražuje v Česku naftu nad cenu benzinu – o 60 haléřů na litru – je jedna z nejlacinějších sítí Tank Ono. "Nejde to jinak. Růst u nafty odpovídá zvýšení našich nákupních cen jak od tuzemských dodavatelů, tak i od zahraničních," říká Jiří Ondra, spolumajitel sítě. Aktuálně se ještě litr benzinu prodává u pump podle průměru kartové společnosti CCS za 34,14 korun, litr nafty za 33,76. V srpnu 2009 ale byla nafta lacinější o více než dvě koruny, začátkem letoška už jen o 80 haléřů. "Některé stanice už nakoupily po novu a naftu už mají pro řidiče dražší. Další se budou muset přidat v následujících dnech," komentuje situaci šéf Společenství čerpacích stanic v ČR Ivan Indráček.

Obrat v cenách paliv potvrzují i analytici, kteří se těmito komoditami dlouhodobě zabývají. "Růst cen nafty je vzhledem k nárůstu nákladní přepravy a tedy poptávky po naftě logický. Zřejmě se jen nečekalo, že se ceny obrátí už teď," říká analytik společnosti Colosseum Petr Čermák.

Lidé z branže se shodují, že možná půjde o dlouhodobější trend. A to může podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka způsobit i pokles zájmu o vozy se vznětovými motory. "Prodeje na takovéto změny v cenách paliva reagují," říká Šípek.

Výhoda lacinějšího paliva byla jedním z důvodů loňského nárůstu zájmu o naftové vozy. Zatímco v předchozích letech tvořily diesely podíl 25 až 28 procent z celkového počtu kupovaných nových osobních aut v Česku, loni už to bylo skoro 40 procent.

 

Autor/ři: Miroslav Petr www.ihned.cz/autori

Zařazeno v Aktuality