KIS Ústecký kraj
Projekt Krajského informačního střediska pro rozvoj zemědělství a venkova Ústeckého kraje vznikl za podpory MZe ČR

Zdravotní přínos konzumace mléka

01/12/09

Zakladatel Faces of Agriculture (hnutí za návrat lidského prvku do produkce potravin) Trent Loos se domnívá, že by se měla rodičům vštípit prospěšnost vedení dětí k denní konzumaci mléka.

 

Americká reklamní kampaň s ústředním sloganem „Got Milk“, která si klade za cíl propagovat konzumaci mléka a do které se zapojila celá řada výzmaných osobností, se stala bezpochyby jednou z nejznámějších v zemi. Očividně se však neprojevila zvýšením spotřeby mléka a mléčných výrobků.

 
Podle informací USDA byla průměrná spotřeba mléka na jednoho obyvatele v roce 1909 34 galonů (1 galon = 3,8 litru), po zavedení fortifikace mléka vitamínem D se spotřeba zvýšila až na 45 galonů. V současné době je však pouhých 20 galonů a navíc v přepočtu na plnotučné mléko je to pouhých 8 galonů.

 
Mlékárenský průmysl investoval do reklamy na zvýšení konzumace mléka částku 258 milionů USD, ale další a další studie dokládají, že 80 % žen a polovina mužské populace ve Spojených státech trpí nedostatkem vápníku. Podobné množství amerických obyvatel má nedostatek vitamínu D, který je z mléka snadno dostupný. Místo vyplácení horentních částek celebritám za účast na této reklamní kampani by bylo vhodnější vyslat všem americkým rodičům jasnou zprávu o tom, že by měli vést svoje děti ke každodenní konzumaci alespoň jedné sklenice mléka.

 
Místo na živiny bohatých mléčných nápojů děti k snídani pijí nealkoholické nápoje nebo ovocné džusy. Pomerančový džus je výživný a chutný, ale bohužel vytěsnil mléko z pozice ideálního ranního nápoje, který býval tradiční součástí snídaňového menu.

 
Mléko však nabízí mnohem víc. Výsledky řady nových studií dokládají, že konzumace mléka ke snídani vede k redukci příjmu kalorií během dopoledne o devět procent, protože mléčné proteiny dokáží navodit pocit sytosti po delší dobu.

 
Deník Baltimore Sun zveřejnil zprávu o tom, že konzumace nealkoholických nápojů může iniciovat vznik osteoporózy.

„Karbonizace nápojů (sycení oxidem uhličitým) dráždí žaludeční sliznici, což vede k uvolňování přírodního antacidu – vápníku – z krve do žaludku. Krev se snaží pokles hladiny vápníku, který je nezbytný k zajištění činnost mozku a svalů, kompenzovat odvodem vápníku z kostí, kde je deponován. Kromě toho kyselina fosforečná, která je součástí některých nealkoholických nápojů narušuje absorpci vápníku.

 
Plnotučné mléko je základem zdravého životního stylu a měl by být každodenní součástí jídelníčku každého člověka. Je potřeba, aby mléko ztratilo neoprávněné stigma, že obsahuje mnoho tuku a že je tento tuk špatný. Mléčný tuk obsahuje omega-3 mastné kyseliny stejné jako jsou v olivovém oleji, který je prezentován jako tuk prospěšný zdraví (zejména kardiovaskulárnímu systému). Mléčné výrobky se také podílejí na úbytku hmotnosti. Vědec Dr. Michael Zemel, profesor medicíny a výživy z Univerzity v Tennessee k tomu uvedl: „Pokud srovnáme účinek izokalorických diet bohatých a chudých na mléčné produkty na úbytek hmotnosti a tuku u zkoumaných osob, je téměř dvojnásobný v případě diet bohatých na mléčné proteiny“.

Nejnovější výzkumy prokázaly, že čokoládové mléko je pro atlety lepší než speciální nápoje určené pro sportovce po fyzickém výkonu, protože pomáhá obnovit svalovou tkáň. 
 
Milk message needs rethinking Feedstuffs, 81, 2009, č. 41, s. 8

Zdroj: Agronavigátor.cz