KIS Ústecký kraj
Projekt Krajského informačního střediska pro rozvoj zemědělství a venkova Ústeckého kraje vznikl za podpory MZe ČR

Obchodní řetězce couvají  

14/07/09

K dalšímu kolu jednání mezi zástupci vlámských a valonských producentů mléka, zástupci federace obchodních řetězců a úředníky ministerstva hospodářství federální Belgiie došlo před zhruba deseti dny. V terénu přitom pokračují blokády a demonstruje se. Důvod? Ceny mléka, marže v obchodní síti.

 

Během jednání došlo k předběžné dohodě, kterou ale nakonec po několika dnech Svaz valonských zemědělců odmítl. Naproti tomu Svaz vlámských farmářů (Boerenbond) dohodu schválil.

Federace obchodních řetězců nabídla vytvoření fondu solidarity z vlastních zdrojů. Cílem je omezit rozdíl mezi výrobní cenou mléka a velkoobchodní cenou mléka a tak kompenzovat ztrátu prvovýrobců mléka.

 

Blokády distribučních skladů řetězců

Po celé další dny tak pokračovaly blokády výjezdů z dálnice E25 (Lutych-Neufchateau). Cílem blokády jsou distribuční sklady několika obchodních řetězců v průmyslové zóně v blízkosti Charleroi (jde o propustné zátarasy, kdy farmáři každých patnáct minut nechají projet několik kamionů). Ve městě Frasnes-lez-Anvaing vybrali farmáři veškeré mléčné výrobky z jednoho supermarketu (mléko, zmrzliny, sýry aj.) a rozdávali je potom zdarma kolemjdoucím a automobilistům v blízkosti. Ti s akcemi farmářů jednoznačně souhlasí. V provincii Valonské Brabantsko zase farmáři zablokovali vjezd a výjezd logistické firmy, která rozváží zboží obchodnímu řetězci Spar.

Ve Vlámsku se akce pomalu uklidňují, pouze ve městě Wevelgem ještě farmáři blokují jeden distribuční sklad a propouštějí kamiony s rychle se kazícím zbožím každou hodinu.

 

Podpora z Fondu solidarity od řetězců


„Návrh federace obchodních řetězců je zajímavý, ale nedostatečný. Budeme pokračovat v akcích a jsem přesvědčeni jako nikdy před tím, že máme pravdu,“ říká Yvan Hayez, generální tajemník Svazu valonských zemědělců. „Obchodní řetězce nám nabídly obálku 33,6 milionů eur(podporu z jejich fondu solidarity). To by umožnilo navýšit výkupní cenu mléka o dva centy na litr se zárukou trvání takové podpory šest měsíců, to je do konce roku 2009. My jsme však požadovali nejméně tři centy na litr, to znamená obálku 57 milionů eur. Na to již obchodní řetězce nechtěly při jednání slyšet,“ řekl Yvan Hayez. „Je zvláštní, že vlámská část belgických producentů mléka nabídku obchodních řetězců schvaluje. Přitom na obchodní řetězce vyvíjejí menší tlak než my ve Valonsku. Je jasné, že ani já bych neodmítal dva eurocenty navíc, kdybych se přitom ani nezúčastnil nátlakových akcí,“ dodal Yvan Hayez. Nicméně kvitoval s povděkem, ze se v textu navržené dohody objevila podmínka, že obchodní řetězec nesmi platit dodavatelům za mléko méně, než jsou výrobní náklady. To je krok dopředu. Zároveň ovšem valonští farmáři požadují, aby se odvody do Fondu solidarity vztahovaly i na ostatní mléčné výrobky, jako jsou například jogurty nebo sýry. To obchodní řetězce zásadně ale odmítají.

Mlékaři fond podporují

K dohodě o vytvoření Fondu solidarity navržené obchodníky se přidali i zástupci mlékáren. Konečná dohoda, kterou stále ještě valonští farmáři odmítají, zní, že obchodní řetězce vyplatí za každý litr mléka prodaného v obchodní síti 14 eurocentů, což odpovidá po odečtení rabatu mlékáren navýšení ceny o dva eurocenty pro producenty mléka.

Obchodní řetězce se ale zároveň nechaly slyšet, že dohoda nevstoupí v platnost, dokud valonští zemědělci neukončí blokády distribučních skladů.

 

Belgický domácí řetězec vede


Mezi tím bylo v belgickém tisku zveřejněno, že největším obchodním řetězcem v Belgii se stal vlámský diskontní řetězec Colruyt, který meziročně poprvé předehnal mezinárodní obchodní gigant Carrefour. Na třetím místě je Delhaize (Delvita). Colruyt tak představuje 24,7% trhu s potravinami. Colruyt vyhrává také, co se týká obratu – 5,86 miliardy eur v roce 2008 a v ukazateli výnos z metru čtverečního prodejní plochy – více než 15 000 eur/m2/rok. Přitom Colruyt nemá ani zdaleka největší prodejní síť v Belgii. Nejvíce obchodů má Aldi (432), Carrefour-GB (317) a Lidl (291).

Stanislav Jaš
pracovník COPA/COGECA Brusel

Zařazeno v Aktuality, Mléko a maso