Odvětví výroby brojlerů v USA
Zdroj: ÚZPI
Spotřeba drůbežího masa v USAS stále roste.
Vzestup drůbežářského průmyslu v posledních třiceti letech se vysvětluje hlavně stálým růstem spotřeby jeho produktů. V 70. letech minulého století převažovala spotřeba červeného masa. Američani konzumovali v roce 1972 přibližně 38,5 kg hovězího masa na osobu za rok, 24,9 kg vepřového masa a jen 19 kg drůbežího masa. Na spotřebě hlavních proteinů živočišného původu (Big Three Proteins – z hovězího, vepřového a drůbežího masa) se protein z drůbežího masa podílel jen 23 %.
V roce 2007 je situace výrazně odlišná. Spotřeba masa brojlerů je ze všech druhů mas nejvyšší a činí 39,4 kg na osobu a rok, spotřeba hovězího masa 29,4 kg a vepřového 22,6 kg na osobu a rok. Podíl brojlerů na spotřebě tří hlavních proteinů živočišného původu je v současnosti 43 %. Důvodem je skutečnost, že během posledních 30 let si začali obyvatelé více uvědomovat zdravotní význam přijímané potravy. Výhodou drůbežího masa je, ve srovnání s jinými druhy masa, nízký obsah tuku; důležitý je i životní styl.
Existuje pět klíčových důvodů pro vysokou popularitu kuřecího masa:
-
kuřecí maso má vysokou hodnotu a přitažlivé cen
-
má výbornou nutriční skladbu, především nízký obsah tuku , doporučovaný výživáři
-
snadno se připravuje ke konzumaci
-
je využitelné pro různé způsoby přípravy
-
je vhodné do restaurací rychlého občerstvení a neformálních restaurací.
Příkladem využití drůbežího masa v podnicích rychlého občerstvení jsou provozovny McDonald’s, které v současnosti nabízejí pět druhů kuřecích sendvičů, nugety a nudličky a 4 druhy salátů. McDonald’s nakoupí ročně 294,4 mil. kg kuřat.
K faktorům, které v budoucnu ovlivní americké odvětví výroby brojlerů patří zahraniční obchod, energie/krmivo, zdraví hejn a růst obyvatel.
Watt Poultry USA,8, 2007, č. 12, s. 28-30
Zdroj: Agronavigator, ÚZPI
Zařazeno v Aktuality