KIS Ústecký kraj
Projekt Krajského informačního střediska pro rozvoj zemědělství a venkova Ústeckého kraje vznikl za podpory MZe ČR

Vyšší DPH zdraží dálkové vytápění, dopravu i potraviny. O kolik?  

18/04/07

Zdroj: VD

  • Domácnostem s dálkovým teplem vzrostou kvůli navrhovanému růstu snížené sazby DPH roční náklady v průměru o 720 korun na průměrných 18.720 korun. Centrální zásobování teplem má 1,5 milionu domácností, což představuje zhruba čtyři miliony lidí, a řada firem a institucí. Na dnešní tiskové konferenci to uvedli zástupci Teplárenského sdružení.

    Zvýšení snížené sazby DPH z pěti na devět procent je součástí navržené reformy veřejných financí, kterou schválila vláda Mirka Topolánka. Reforma musí ještě projít parlamentem a musí ji podepsat prezident. Státní pokladna by díky zvýšení DPH získala asi o 1,1 miliardy korun více.

    Odběratelé dálkového tepla mohou v peněženkách pocítit i další navrhované změny. To by podle sdružení mohlo vést k částečnému odklonu od tohoto druhu vytápění, nekontrolovatelnému topení v domácích kamnech a tím ke znečišťování ovzduší. "Bojím se situace, kterou známe z některých míst v zimním období, kde bývá nedýchatelno," řekl místopředseda výkonné rady sdružení Tomáš Drápela.

    Připravovaná ekologická daňová reforma by mohla od ledna příštího roku v průměru zdražit náklady domácností o dalších nejméně 675 Kč ročně v případě využívání dálkového tepla vyrobeného z uhlí a o asi 450 korun u tepla z plynových zdrojů. Další zvýšené náklady mohou vzniknout kvůli nedostatku emisních povolenek nebo plánu zpřísnit limit sirnatosti uhlí.

    Česko má na sníženou sazbu DPH u dálkového tepla vyjednanou v EU trvalou výjimku. Pokud by výjimka neplatila a byla by základní 19procentní sazba DPH, stouply by průměrné náklady domácnosti o přibližně 2500 korun ročně.

    Ve všech výpočtech sdružení podle mluvčího Pavla Kaufmanna počítalo s průměrnou cenou tepla 400 korun za gigajoul (GJ) a roční spotřebou domácností 45 GJ za vytápění a ohřev vody. Spotřeba domácností kolísá asi od 260 GJ do 550 GJ.

 

  • Vyšší DPH zřejmě zdraží dopravu; o výši rozhodne konkurence
    Zvýšení dolní sazby daně z přidané hodnoty z pěti na devět procent přinese zdražení hromadné osobní dopravy. Shodli se na tom dopravci i analytici. Zda dopravci zvýší ceny v plné výši, bude záležet na konkurenci. Například velká konkurence v silniční dopravě zřejmě dopravcům nedovolí promítnout daň do cen v plné výši; jiná situace je ale na dráze. Návrh na zvýšení nižší sazby DPH dnes oznámila vláda.

    S největší pravděpodobností to na dopravu bude mít dost velký dopad, řekl ředitel analytické společnosti Cyrrus Jan Procházka. Podle něj však velká část autobusových dopravců bude muset daňové navýšení zahrnout do svých ziskových marží. Podle Procházky se tak dají očekávat protesty dopravců proti zvýšení daně.

    S Procházkou souhlasí i ředitel autobusové firmy Bohemia Express Milan Tuháček. "Žádná velká rezerva tam není, takže se to může projevit v ceně jízdenek," sdělil. Podle něj marže dopravců nedává žádný velký prostor pro zahrnutí vyšší DPH. "Ve spoustě případů marži srazilo mýto," připomněl Tuháček, podle něhož bude velmi záležet na konkurenci dopravců v příslušném regionu.

    Naopak na železnici, kde České dráhy v osobní přepravě nemají konkurenci, by se mohlo zvýšení DPH podle Procházky projevit v plné výši. "V případě, že by se upravovala sazba DPH, musely by odpovídajícím způsobem upravit konečný tarif také České dráhy," potvrdil mluvčí ČD Aleš Ondrůj. Doplnil, že tarif jízdného dráhy kalkulují z nákladů a výnosů bez započtení daně. Tu zahrnují až do konečné ceny jízdenek v plné výši.

    Naopak ceny letenek se zřejmě výrazně nezmění. "Zde je tak vysoká konkurence, že se toto stát nemůže," uvedl Procházka. U leteckých dopravců hraje údajně větší roli než DPH cena paliv nebo připravované poplatky za znečištění ovzduší.

 

  • Zvýšení DPH se neprojeví plně v cenách všech potravin
    Vládou navržený nárůst snížené sazby daně z přidané hodnoty z pěti na devět procent se zřejmě neprojeví plně v cenách všech potravin, soudí prezident Potravinářské komory Jaroslav Camplík. Důvodem je podle něj velká konkurence na trhu a boj obchodních řetězců, které se snaží ceny držet co nejníže. Zejména u levnějších výrobků by zákazníci vyšší daň mohli pocítit jen zčásti či vůbec, naopak u dražšího zboží čtyřprocentní zdražení asi těžko půjde pominout, soudí Camplík.

    "I zkušenosti z jiných zemí, kde ke zvýšení DPH na potraviny došlo, ale růst byl výraznější, ukazují, že se to neprojevilo plně," podotkl. Obchodníci, které ČTK oslovila, potvrzují, že jejich prioritou je udržet nízké ceny.

    Na druhou stranu potravináři podle Camplíka nemají příliš velké rezervy a v řadě případů by již nyní ceny potřebovali zvýšit. Růst daně a pravděpodobný konkurenční tlak na její absorbování na úkor vlastních marží tak může přidělat problémy některým oborům, jako je třeba pekárenství či mlékárenství, uvedl Camplík.

    Celkově by ale podle něj navržený vzestup nižší sazby DPH neměl trh potravin výrazněji ovlivnit, protože zvýšení o čtyři procentní body není tak výrazné.

    Pekaři podle předsedy Podnikatelského svazu pekařů a cukrářů Stanislava Musila nemají v maržích rezervy a růst daně budou muset promítnout. Zda ale zvýšení plně pocítí i spotřebitelé v cenách pečiva, je podle něj v rukou obchodníků, kteří jsou posledním článkem v dodavatelském řetězci.

    Také předseda Českomoravského svazu mlékárenského Michal Němec soudí, že rozhodující bude tlak obchodních řetězců na co nejnižší ceny. "Plné promítnutí případného nárůstu daně pokládám spíše za nepravděpodobné, ale je to můj osobní názor," uvedl.

    I podle předsedy Českého svazu zpracovatelů masa Jaromíra Klouda se růst DPH u masa asi ihned neprojeví a řetězce budou tlačit na udržení cen. Ty se ale během roku nezanedbatelně mění, což ovlivňuje situace na evropském trhu. "Růst DPH se pak může promítnout současně s některým cenovým výkyvem směrem vzhůru," uvedl.

    "Naším záměrem je nabídnout zákazníkům nízké ceny a budeme dělat všechno proto, abychom je nízké udržely," řekla ČTK mluvčí společnosti Tesco Stores ČR Jana Matoušková. Dopad vyšší DPH lze ale podle ní těžko předvídat, protože o tvorbě cen rozhoduje situace na trhu.

 

Zařazeno v Aktuality