KIS Ústecký kraj
Projekt Krajského informačního střediska pro rozvoj zemědělství a venkova Ústeckého kraje vznikl za podpory Ministerstva zemědělství

Růžová vína tvoří malou část prodeje, přitom zájem o ně roste

19/05/06

Zdroj: AGROWEB

Podle výrobců a dovozců stoupá v České republice v posledních dvou letech zájem o růžová vína a sekty. Z prodeje tvoří ale zatím nepatrnou část, a to dvě až tři procenta. Naproti tomu v západoevropských zemích zaujímají dlouhodobě až čtvrtinu, odhadl Alexandr Lochman, zástupce velkého dovozce firmy Bacchus Praha. Dřívější nedůvěra založená na názoru, že nejde o pravé víno, se překonala a z růžového vína se stává i v tuzemsku módní nápoj.

Zvýšený zájem o růžová vína se projevuje už druhým rokem, potvrdila Ludmila Kalvachová z firmy RoséFrance, která růžová vína dováží už deset let z jihofrancouzských oblastí Provence, Languedoc a Avignon, kde je specifické složení půdy. Tato vína tvoří sedminu světové produkce a polovinu výroby francouzských vinařů.
Dvouletý trend výrazného zájmu o růžová vína potvrdil rovněž Antonín Koníček z Agrodružstva Nový Šaldorf na Znojemsku. Firma zatím nabízí pouze jeden druh z vlastních hroznů, Rulandské modré, neboť technologie výroby růžového vína je náročná. Cenově se pohybují na úrovni jakostních bílých vín, uvedl. Podle Kalvachové se cena pohybuje od 70 do 300 korun za láhev 0,7 litru, průměr je 200 korun.
Jak řekl Lochman, růžová vína představují styl života. Pijí se často jako aperitiv a také tam, kde se griluje. Barva údajně povzbuzuje ke konzumaci, i když jsou zatím spíše ženským pitím. Podle Lochmana je škoda, že tato vína nejsou moc vidět v maloobchodech. Domnívá se, že distributoři se jich pořád bojí. Gastronomické časopisy by ho měly více podporovat, soudí. Podle něj neuměli vinaři tato vína v České republice dlouhá léta vyrobit, ale situace se rychle mění.
Velký zájem o růžová vína potvrzují největší čeští výrobci. Bohemia Sekt koncem loňského roku výrazně rozšířil výrobu růžových vín a sektů. Firma sází zejména na novinku Bohemia Sekt rosé brut. Její letošní potenciál je až 400 tisíc prodaných lahví ročně, uvedl finanční ředitel Ondřej Beránek.
Růžové víno je něco jako barikové víno. Buď lidem chutná, nebo ne, uvedl Petr Šrámek z Vína Zaječí. Firma vyrábí už třetím rokem Svatovavřinecké rosé. Podle Šrámka by se mělo toto víno, po němž se lidé cítí svěže a uvolněně, více propagovat, zejména v létě.